Als je aan contentmarketing doet, is het begrip evergreen content je vast niet onbekend. Het is een term die je steeds vaker voorbij ziet komen, en eentje die er is om te blijven. Maar wat is evergreen content precies? Wij leggen het je uit.
Inhoudsopgave
Oh dennenboom, oh dennenboom
Wat hebben de dennenboom en evergreen SEO content met elkaar gemeen? Ze blijven altijd groen. En dan bedoelen we natuurlijk niet letterlijk – alhoewel je ook in ’t groen kunt schrijven.
Wat is evergreen content?
Evergreen content is content die relevant blijft, ongeacht hoeveel tijd er verstrijkt. Het verouderd niet.
Onder evergreen content vallen teksten en video’s die altijd up to date blijven. En nu hoor ik je al bijna denken: ‘maar alle online content blijft toch up to date?’ Think again, want niet alle content op ’t web blijft voor altijd relevant en actueel.
Oké, maar wat is evergreen content dan wél of niet? Laten we je dat eerst vertellen:
Onder evergreen content vallen wél:
- Gidsen (how-to’s)
- Skyscrapers over één onderwerp
- Veelgestelde vragen (FAQ’s)
- Lijstjes
- Tips & tricks
- Handleidingen
Onder evergreen content vallen geen:
- Nieuwsartikelen
- Artikelen over trendy topics (hallo corona!)
- Seizoensgebonden artikelen (denk aan alles omtrent Kerst, Pasen, Oud & Nieuw, zomervakanties etc.)
- Inhakers op actuele gebeurtenissen
Kortom: alle content waar de datum belangrijk is, is niet evergreen.
Het tegenovergestelde van groene content
Het tegenovergestelde van evergreen content is vaak ’trendgevoelige’ of ‘seizoensgebonden’ content, die relevant is rond bepaalde gebeurtenissen, seizoenen of trendgolven. Ze verliezen snel hun relevantie na het verstrijken van die specifieke periode.
Voorbeelden van evergreen content
Ook bij Heers zorgen we voor voldoende evergreen content op de website. Dit blog is daar het perfecte voorbeeld van. De betekenis van evergreen content zal immers niet veranderen, en de informatie op deze pagina dus ook niet. Datzelfde geldt voor bijvoorbeeld onze online marketing begrippenlijst.
Natuurlijk lopen we onze blogs, begrippen en pagina’s wel regelmatig na. Maar dat heeft dan weer een andere reden. Lees: Verouderde content verwijderen, zet je ego opzij!
Evergreen content x SEO
Bij SEO copywriting denk je misschien direct aan de actualiteit. Je wil juíst strijdlustig inspelen op actuele gebeurtenissen in je branche, zodat je kunt laten zien dat jij als expert altijd op de hoogte bent van het laatste nieuws. Maar… wist je dat niet alle content die je schrijft actueel hoeft te zijn voor SEO? Wat zeg ik, het werkt misschien wel beter om te investeren in evergreen content van hoge kwaliteit.
Waarom? Omdat een gebruiker 365 dagen per het jaar op zoek is naar het antwoord op zijn of haar zoekopdracht. Het maakt niet uit of het hartje zomer is of dat je middenin een sneeuwstorm zit: de gebruiker tikt nog steeds het zoekwoord in waar jij als dé gedreven expert alles over weet. Het resultaat? Organisch verkeer dat als een regelmatige stroom binnenkomt. Ongeacht de datum. Dat is pas een overwinning.
Waarom maakt evergreen content SEO makkelijker?
Tijd om te duiken in de WAAROM-vraag. Want, waarom is deze evergreen content zo belangrijk voor jouw SEO?
- Lange termijn-focus. Het schrijven van dit type content vergt dan wel noeste arbeid (met hier en daar wat zweetvlekken van de inspanning), maar dan heb je ook wat. Deze content kun je immers jarenlang bewaren.
- De ideale plek voor backlinks. Aangezien deze content voor jaren relevant blijft voor de gebruiker, is het een ideale pagina om backlinks naar toe te plaatsen. Hoe ouder de content, hoe waardevoller hij is voor Google. Zeker wanneer er in de loop van de tijd meer links naar toe gaan. En hoe beter en deelbaar een stuk tekst is, hoe groter de kans op organisch verkregen backlinks.
- Google <3 evergreens. Een lang stuk tekst met organisch verkeer dat jaren na publicatie nog steeds veel bezoekers trekt? Dat moet wel hele goede content zijn, denkt Google. En wanneer Google fan is, beloont de zoekmachine jouw webpagina met een stijgende positie in de SERP (misschien wel die gouden medaille: de nummer #1 positie). Welke marketingspecialist wordt daar niet blij van?
- Het is duurzame content die je op meerdere manieren kunt gebruiken. Maak er een social post van, film een informatieve video over het onderwerp of breek de informatie op in korte bijdragen op LinkedIn. Je kunt evergreen content zó vaak hergebruiken als je wil. Zo hoef je niet altijd opnieuw in de pen te klimmen. Scheelt jouw marketingteam weer een hoop tijd.
- Je zet jezelf als expert op de markt neer. Door alles wat jij weet over je branche in evergreen content te stoppen, kom je echt als een deskundige partij over. Ook fijn: alle veelgestelde vragen worden meteen beantwoord, dus je ontlast ook je klantenservice ermee. Win-winsituatie, dus.
Altijd groene content = constante bezoekersstroom
Naast de ideale plek voor backlinks en een voorkeur vanuit Google, zorgt evergreen content ook voor een constante stroom aan bezoekers naar je website vanuit de zoekresultaten.
In plaats van pieken en dalen, trekt jouw altijd groene content een stabiele basis aan bezoekers naar binnen.
Enerverende evergreens maak je zo
Tijd om in de materie te duiken. Want hoe maak je zulke succesvolle evergreens? En misschien nog wel belangrijker, hoe voorkom je dat er te veel tijd in gaat zitten? Een paar handige tips op een rij.
Tip #1: kies een zoekwoord uit met zoekvolume
Is er een onderwerp in jouw branche waar zoekvolume op zit? Claim dit zoekwoord en maak er evergreen content van! Kies voor een zoekterm waar het gehele jaar stabiel op wordt gezocht of richt je op een trending keyword dat nog lang on top of mind is bij je doelgroep.
Tip #2: maak ‘ultieme’ gidsen
Wij mensen houden van gidsen. We houden ervan om alles te weten over één onderwerp. Een ultieme gids dat een onderwerp van A tot Z uitlegt, is daarom de ideale evergreen content. Ook fijn: je kunt al-tijd nieuwe informatie over het onderwerp gewoon toevoegen. Zo blijft de informatie na verloop van tijd nog relevant.
Tip #3: updaten maar
Komen we direct bij het volgende punt: regelmatige updates. Ondanks dat evergreen content altijd relevant blijft, kan er in je branche wel wat veranderen. Geen branche die niet beweegt, toch? Zorg dat je daarin meegaat en je content af en toe updatet. Dit kan door nieuwe afbeeldingen toe te voegen of de jaartallen aan te passen. Onze tip: scroll er elk jaar nog een keer doorheen om te kijken of de informatie in de tekst nog klopt met de huidige situatie.
Tip #4: noem toch maar een jaartal
Huh, maar evergreen content heeft toch niks met een datum te maken? Klopt als een bus. Toch is het geen slecht idee om een jaartal in de tekst te verwerken. Waarom? Omdat je zo de content aantrekkelijker maakt voor de gebruiker. Het jaartal geeft een mate van urgentie aan je content. De gebruiker is eerder geneigd om op je artikel te klikken omdat het gaat om ‘nieuwe’ informatie – in tegenstelling tot Google.
Tip #5: cluster evergreen content in een topic cluster
Wil je echt heersen in jouw branche? Cluster dan meerdere artikelen over één onderwerp in een topic cluster. Hier maak je content clusters voor die je op een specifieke pillar page zet. Aangezien jij zoveel waarde deelt over dat specifieke onderwerp, gaat Google er vanuit dat je weet waar je het over hebt. Hallo stijgende positie in de SERP!
Winnen in SEO met evergreen content: vraag het maar aan Heers
Wij geven je als SEO bureau natuurlijk wel het goede voorbeeld. Doordat we investeren in evergreens, staan we jaren na publicatie nog steeds vooraan in de zoekresultaten. Wil je meer hulp of advies over de evergreen mogelijkheden in jouw branche? Neem dan gerust contact op met ons. Wij deinzen niet terug voor een uitdaging en gaan alleen maar voor het allerbeste (lees: de #1 positie). Klaar om met ons aan je zijde aan de start te verschijnen?
Geef een reactie