Google schreeuwt al jaren dat website snelheid belangrijk is. Snelheid is een rankingfactor als het gaat om zoekmachine optimalisatie. Begin dit jaar kondigde Google de Speed Update aan, die vanaf juli 2018 trage websites in de mobiele rankings af gaat straffen. Voor de desktop is snelheid al langer een belangrijk signaal. Dus als hoge rankings in Google belangrijk voor je zijn dan moet je dus zorgen dat je website snel laadt.
Maar waarom is die snelle website nou zo belangrijk volgens (of voor) Google?
Inhoudsopgave
Website snelheid en gebruikerservaring
Uiteraard is de belangrijkste reden voor de ‘Need for Speed’ een betere gebruikerservaring. Of het nou gaat om trage 3G netwerken in derdewereldlanden of het ontbreken van een lekker netwerk midden in de polder, Google wil dat mensen altijd en overal snel bij de juiste informatie kunnen. Google kiest dus voor de gebruiker en snelheid is daarin essentieel, punt.
Website snelheid en bouncerate
Google kan wel leuk snelheid eisen, maar vinden gebruikers dat eigenlijk wel zo belangrijk? Dat snelheid daadwerkelijk gewaardeerd wordt door gebruikers laat een onderzoek van Pingdom zien. In onderstaande tabel kun je de onderzochte relatie tussen bounce rate en laadtijd keurig zien. Nou is bounce rate zoals we inmiddels (allemaal?) weten geen rankingsfactor, maar deze geeft een goede indicatie van hoe bezoekers je website waarderen.
Laadtijd van uhhh, hoeveel seconden?
Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat de gemiddelde laadtijd van een website zo’n 3,21 seconden is. Veel partijen zeggen dat je voor een laadtijd van minder dan 2 seconden moet gaan. Maar soms wil je op een pagina gewoon wat meer beeld en scripts kwijt. Je moet in zo’n geval dus de afweging maken of je de prioriteit geeft aan snelheid of bijvoorbeeld veel beeld om je bezoeker te verleiden of tientallen scriptjes om gebruikersdata in kaart te brengen. Keuzes, keuzes, keuzes ..
Kosten! Misschien wel de belangrijkste drijfveer
Volgens een Environmental Report van Google leverden de datacenters van Google in 2016 3,5 keer meer computerkracht dan vijf jaar daarvoor met dezelfde energie. Google gebruikt net zoveel energie als de stad San Francisco (in 2015 een gebruik van 5,7 terawatt) wat 2x zoveel energie was als in 2011. Die energie moet natuurlijk betaald worden… die kosten drukken door minder energie kwijt te zijn aan het crawlen en indexeren van websites staat natuurlijk gewoon op de agenda van de financiële mensen bij Google…
Al zullen ze bij Google natuurlijk zeggen dat het gaat om het terugdringen van de belasting op het milieu 😉
Dit weten de meeste ‘seo specialisten’ niet
Google werkt met een crawl budget (weet je niet wat dat is, lees dan hier onze uitleg). Hoe sneller en beter je website te doorgronden is door Google, hoe beter. Is je website bijvoorbeeld te traag of loopt Google vast, dan wordt wellicht niet heel je site doorgenomen.
Een gangbare gedachte over de toekenning van het crawl budget is nog steeds dat het budget bepaald wordt door de autoriteit van de afzonderlijke pagina’s op je website!. Websites met een hogere autoriteit krijgen een groter crawl budget toegekend. Concreet zorgt dit ervoor dat Google je website beter en vaker crawlt.
Oh, en als je dan een stapje verder denkt, helpt linkbuilding je dus niet alleen aan hogere rankings in Google omdat je autoriteit daardoor hoger wordt, maar zorgt het ook voor een hoger crawl budget.
Je website snelheid testen?
Hartstikke mooi al die theorie en alle webbouwers zeggen ook gewoon dat ze snelle websites maken, maar hoe test je die website snelheid nou? Hieronder vind je de 5 bekendste tools om de snelheid van je website zelf te testen:
- Google PageSpeed Insights: Dit is een van de meest populaire tools. Het analyseert de inhoud van een webpagina en genereert vervolgens suggesties om die pagina sneller te maken. Het biedt scores voor zowel mobiele apparaten als desktops.
- GTmetrix: GTmetrix geeft u inzicht in hoe goed uw site laadt en biedt bruikbare aanbevelingen voor verbeteringen. U kunt ook locaties selecteren van waaruit u de snelheid wilt testen, wat handig is voor internationale websites.
- Pingdom: Pingdom is een uitstekende tool voor het monitoren van de prestaties van websites. Het is eenvoudig te gebruiken en biedt gedetailleerde rapporten over laadtijden, prestatiegraden en andere essentiële informatie.
- WebPageTest: Dit is een geavanceerde tool die u in staat stelt om websiteprestaties te testen vanuit meerdere locaties over de hele wereld en verschillende browsers. Het biedt een schat aan gegevens, waaronder laadtijd, Time to First Byte, en vele andere prestatie-indicatoren.
- Lighthouse: Lighthouse is een open-source tool van Google die je kunt gebruiken om de kwaliteit van webpagina’s te meten, inclusief prestaties. Je kunt Lighthouse gebruiken in Chrome DevTools, vanaf de opdrachtregel of als een Node-module.
In het verlengde van website snelheid heeft Google in mei 2020 de Core Web Vitals geïntroduceerd. De ‘Page Experience Update van 2021 zorgde ervoor dat de Core Web Vitals een onderdeel werd van de signalen rondom gebruikerservaring, die Google gebruikt om websites te ranken.
De indicatoren van de Core Web Vitals zijn essentieel omdat ze zich richten op hoe de gebruiker de website snelheid, interactie en visuele stabiliteit van een pagina ervaart. Lees meer over de Core Web Vitals.
Meer website snelheid in de toekomst?
Als je zowel je gebruikers als Google tevreden wilt houden moet je dus blijven werken aan de snelheid van je website. Een voorzichtige voorspelling (hou me er gerust aan over 2-3 jaar): Investeren in sneller websites en snellere hosting gaat zich terugbetalen. Enerzijds qua gebruikerservaring en conversies en anderzijds door hogere rankings in Google.
Geef een reactie