Van 7 t/m 12 oktober is het de week van de toegankelijkheid. Een goed moment om niet alleen te kijken naar de offline belemmeringen waar 1 op de 5 Nederlanders tegenaan loopt, maar ook om eens goed te kijken naar digitale toegankelijkheid..
Inhoudsopgave
Wat is digitale toegankelijkheid?
Digitale toegankelijkheid heeft betrekking op het webdesign en de implementatie van websites, apps en digitale hulpmiddelen op zo’n manier dat ze bruikbaar zijn voor iedereen, dus inclusief personen met een handicap. Denk hierbij aan mensen met visuele, auditieve, motorische of cognitieve beperkingen.
Vooral binnen de overheid
Al jaren wordt vooral binnen de overheid gewerkt aan digitaal toegankelijke websites. In mijn ogen duurt dit overigens allemaal al veel te lang, maar dat is wellicht inherent aan de overheid 😉 Daarnaast zijn er ook al jaren een aantal (vooral grotere) organisaties in het kader van MVO aan de slag gegaan om het hun website(s) toegankelijker te maken. Mooi natuurlijk, maar het overgrote deel van de commerciële bedrijven blijft achter …, ver achter.
Richtlijnen voor webbouwers
Voor webbouwers zijn er al jaren richtlijnen: De Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) zijn een reeks aanbevelingen die helpen bij het creëren van toegankelijke online content. Hoe je een digitaal toegankelijke website bouwt kun je heel uitgebreid lezen op de website van Technobility, waar mijn oude webdesign partner Bart Pluijms dit helemaal uitgeschreven heeft.
Maar we doen geen webdesign meer bij Heers, maar wel SEO en CRO. Dus laten we vooral ingaan op digitale toegankelijkheid in relatie tot die 2 specialismen.
Digitale toegankelijkheid en SEO
Het lijken 2 verschillende zaken, maar als je even goed nadenkt kom je tot de conclusie dat Google ook ‘gewoon’ een gebruiker met beperkingen is. Wat zowel Google als gebruikers met beperkingen willen:
- Een duidelijke structuur: Net als schermlezers voor mensen met een visuele beperking, vertrouwt Google op een heldere en logische structuur om de content van een website te begrijpen. Semantische HTML-tags, zoals headers en lijsten, zijn hierbij van essentieel belang.
- Alt-teksten voor afbeeldingen: Beschrijvende alt-teksten helpen niet alleen visueel beperkten om de inhoud van een afbeelding te begrijpen, maar ze geven zoekmachines ook context over wat er op de afbeelding staat.
- Laadsnelheid en responsive webdesign: Een toegankelijke website zorgt vaak voor een snellere laadtijd en een betere gebruikerservaring op mobiele apparaten. Dit zijn beide factoren die Google waardeert en die je helpen beter te ranken.
- Transcripties en ondertitels: Door video’s en audio’s te voorzien van transcripties en ondertitels maak je niet alleen content toegankelijk voor doven en slechthorenden, maar bied je ook extra tekstuele content die door Google kan worden geïndexeerd.
Onze SEO specialisten worden dan ook altijd extra blij als ze aan de slag mogen voor een een klant met een digitaal toegankelijke website.
Digitale toegankelijkheid en CRO
En last but not least. Als 1 op de 5 gebruikers een beperking heeft loop je dus mogelijk 20% omzet mis als je website op webshop niet toegankelijk is. Mooi als je je dat kan permitteren natuurlijk, maar de kans op 20% meer leads of omzet is toch best een investering in digitale toegankelijkheid waard toch?
Daarnaast is een digitaal toegankelijke website vaak intuïtiever en gebruiksvriendelijker, zelfs voor mensen zonder beperking. Een betere gebruikerservaring kan leiden tot langere sessieduur, meer pagina-weergaven en, uiteindelijk, meer conversies.
En wat te denken van merkperceptie? Het tonen van inzet voor inclusiviteit en toegankelijkheid kan een positief effect hebben op hoe mensen over je merk. Tevreden en loyale klanten converteren sneller en de kans op herhalingsaankopen is ook groter. En misschien is die digitale toegankelijkheid wel het laatste zetje van trouwe klant naar merkambassadeur.
Niet voor je medemens?
Dus zelfs als je geen tijd hebt om je heel druk te maken om die 1 op de 5 Nederlanders met een beperking is het toch slim om eens na te denken over je website en digitale toegankelijheid. Want betere rankings en meer omzet wil toch iedereen?
Bij onze volgende website (we zijn er stiekem al mee bezig) gaan wij er in ieder geval wel (meer) rekening mee houden.
Geef een reactie