SEM is de afkorting van Search Engine Marketing oftewel zoekmachine marketing en bestaat uit 2 componenten; SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising). Het doel van SEM is om zoveel mogelijk relevante bezoekers naar je website of webshop te loodsen.
SEO
SEO is de afkorting van Search Engine Optimization (Zoekmachine optimalisatie) en is er om je zo hoog mogelijk in de gratis / organische resultaten van de zoekmachines te krijgen.
SEA
SEA is de afkorting van Search Engine Advertising en is gericht op de advertentie-gedeeltes binnen de zoekmachines. Zoals bijvoorbeeld in Google de advertenties in Google Ads boven de gratis zoekresultaten.
SEM marketing door een SEM bureau?
Vaak zie je dat partijen focussen in Google op ‘SEO bureau‘ zoals wijzelf 😉 of als SEA bureau. Dit komt simpelweg omdat er vrijwel niemand in Google zoekt op ‘SEM bureau’. Dat terwijl ‘SEM marketing’ wel redelijk wat zoekvolume heeft, maar niet te vergelijken met bijvoorbeeld een term als ‘seo uitbesteden’.
In onze ogen moet ieder online marketing bureau zich met SEM bezighouden. SEO en SEA versterken elkaar nl. en daarnaast vullen ze samen de resultatenpagina van Google. Alles weten over de voordelen en nadelen of de verschillen tussen SEO en SEA? Lees dan ons blog “Wat zijn de verschillen tussen SEO en SEA en hoe haal je het beste uit beiden?“.