De kwaliteitsscore is een indicatie van de kwaliteit van je advertenties, zoekwoorden en niet te vergeten de bestemmingspagina’s in Google Ads. Deze score is een schatting van de prestaties in de advertentieveilingen, maar wordt niet gebruikt op het moment van de veiling zelf om de rankings in de advertenties te bepalen.
Je vindt de kwaliteitsscore in je Google Ads rapport door de kolom ‘Kwaliteitsscore’ toe te voegen.
De kwaliteitsscore wordt weergegeven met een cijfer tussen de 1 en de 10 (en jawel, 10 is het hoogst haalbare). De score wordt gebaseerd op:
- de verwachte CTR (klikfrequentie)
- de relevantie van de advertentie
- en de gebruikerservaring op de bestemmingspagina.
Voor de gebruikerservaring wordt bijvoorbeeld ook de laadtijd van je bestemmingspagina op je website steeds belangrijker.
Tips om je kwaliteitsscore te verbeteren
Als je kijkt naar de 3 punten waarop Google de score bepaalt kun je de volgende zaken aanpakken om die score te verbeteren:
- Optimaliseer je advertentie-extensies. Met die extensies kun je (als je ze goed inzet) de CTR van je advertenties verbeteren.
- Zorg voor goede en relevante webteksten op je bestemmingspagina.
- Zorg voor dat je bestemmingspagina snel laadt en op alle apparaten goed getoond wordt.
- Focus op de juiste zoekwoorden voor een betere CTR. De juiste zoekintentie bv. en sluit ook minder relevante zoekwoorden uit.
- Formuleer een duidelijke CTA (Call-To-Action) om mensen te triggeren.
Blijf de kwaliteitsscore in Google Ads in de gaten houden, dat kan je uiteindelijke betere rankings en / of lagere kosten opleveren. Door je SEA uit te besteden aan Heers verzeker je jezelf van specialisten, die je kwaliteitsscore monitoren en verbeteren.