Hoewel Google steeds slimmer wordt is keyword density (zoekwoorddichtheid) nog steeds een factor waar je rekening mee moet houden als je met SEO bezig bent. Al jaren beweren veel tekstschrijvers dat Google slim genoeg is om niet meer op zoekwoorden te letten en dat Google zowel de zoekintentie van hun gebruikers als webteksten zo goed snapt, dat je er niet op hoeft te letten hoe vaak, waar en of je je zoekwoord gebruikt.
Spoiler alert! Dat is (zeker als het gaat om Nederlandse teksten) niet zo.
Wat is keyword density eigenlijk?
Keyword density is aantal keer dat een zoekwoord in een tekst terugkomt als percentage van het totale aantal woorden van die tekst. Zelf houden we zo’n 3% aan als richtlijn om te voorkomen dat Google het als keyword stuffing ziet, maar in de praktijk zien we percentages van 5-6% ook nog prima werken.
Je kan je keyword density eenvoudig checken via een tool als de Keyword Density Checker.
Voorkom keyword stuffing!
Zorg dat je niet overdrijft met het gebruik van het zoekwoord. Doe je dat wel dan zal je tekst in veel gevallen niet lekker leesbaar zijn voor je bezoekers en loop je het risico dat Google het als keyword stuffing / keyword spam gaat zien. Dit laatste kan resulteren in een Google Penalty.
Het werkte vroeger toen Google nog niet zo slim was als een trein, maar tegenwoordig kan je er behoorlijk op afgestraft worden – door Google én je bezoeker: keyword stuffing. Bij het schrijven van SEO teksten of blogs laten schrijven is keyword stuffing iets wat je absoluut moet vermijden.
Wat is keyword stuffing?
De letterlijke vertaling van keyword stuffing is het volproppen van je tekst met een bepaald zoekwoord. In nettere taal: het overgebruik van een zoekwoord in een tekst.
Het is belangrijk om één of meerdere zoekwoorden in een tekst te gebruiken om gevonden te worden in de zoekmachine. Maar als je dat zoekwoord te vaak gebruikt, heeft dit het tegenovergestelde effect: dat afstraffen waar we het al over hadden.
En het probleem is, niet alleen Google straft je af. Ook de bezoekers van je website zullen (onbewust) eerder wegklikken. Waarom? Omdat het gewoon niet lekker leest.
Keyword stuffing: toen vs. nu
‘Vroeger’ (we zullen niet zeggen toen alles beter was…) keken zoekmachines als Google alleen naar een tekst en de zoekwoorden. Je kwam er toen mee weg om een hoge positie in de SERP te bereiken door een zoekwoord vaak terug te laten komen in een tekst.
Veel websites en online marketing bureaus maakten graag gebruik van dat trucje. Maar juist doordat veel websites er misbruik van maakten, werd veel content niet lekker leesbaar voor bezoekers.
Daarom besloot Google dat het tijd was voor een update waardoor je niet beter rankt in de zoekresultaten met keyword stuffing. Sterker nog, keyword stuffing kan er zelfs voor zorgen dat je minder snel vindbaar bent door een negatieve ranking van Google. En we zullen alvast verklappen dat dat het laatste is wat je wil.
Hoe voorkom je het?
Hoe kan je keyword stuffing dan voorkomen? Dat is niet zo moeilijk. Let goed op je keyword density. Idealiter is deze rond de 3%. In de praktijk zien we dat percentages van 5-6% ook nog prima werken. Niet echt een vaste richtlijn dus.
Voorkom keyword stuffing daarom door zelf de tekst hardop te lezen om te horen of hij natuurlijk klinkt. Gebruik je een zoekwoord hier en daar wat vaker, maar is dat logisch? Geen probleem! Overdrijf gewoon niet.
Is keyword density belangrijk?
Ja! Toegegeven in talen als het Engels is Google al best slim geworden en snappen ze zoekintenties en teksten al goed, maar in het Nederlands is het allemaal nog wat minder. Daarom is het echt verstandig om je zoekwoord voldoende terug te laten keren in je tekst en ook op de juiste plaatsen in de tekst. Meer over waar je het zoekwoord moet laten in je tekst lees je in ons blog ‘‘Wat is nou eigenlijk goede content volgens Google‘.